Algemene voorwaarden dienstverlening Coach in Bedrijf

ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID; WIJZIGING
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, overeenkomsten, diensten en andere rechtshandelingen door of van Coach in Bedrijf te Leusden (inschrijving Kamer van Koophandel: 37115628), kantoorhoudende te Leusden aan de Fokkerstraat 12, hierna te noemen Opdrachtnemer.

Van deze voorwaarden kan door partijen slechts uitdrukkelijk en schriftelijk worden afgeweken. Algemene Voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.
Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op de Diensten, waarvoor Opdrachtnemer derden heeft betrokken, in het bijzonder onder meer ook een door Opdrachtnemer ingeschakelde Coach of Trainer. Op de Diensten die een Coach en Trainer verricht ten behoeve van een Coachee of Training, zijn deze voorwaarden derhalve ook van toepassing.
Wijzigingen en aanvullingen en/of uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts bindend tussen partijen indien dit schriftelijk is overeengekomen.

ARTIKEL 2 – DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever: de rechtspersoon, dan wel natuurlijke persoon -in de uitoefening van beroep of bedrijf- , die aan Opdrachtnemer opdracht heeft verstrekt tot het verrichten van Diensten.
Opdrachtnemer: Coach in Bedrijf.
Diensten: bemiddelingsdiensten, gericht op het creëren van een match tussen Coach en Coachee, alsmede de daaropvolgende coaching diensten, bestaande uit onder meer het verzorgen van individuele coaching trajecten ten behoeve van organisaties/teams en het uitvoeren van trainingen ten behoeve van Opdrachtgever en de bij Opdrachtgever werkzame personen/medewerkers, alsmede de daarmee verband houdende diensten, waaronder het verzorgen van matching activiteiten, intakes, administratie en facturatie, het verschaffen van inzicht over in lopende trajecten gemaakte kosten.
Coach: de aan Coach in Bedrijf verbonden Coach, die als zodanig door Coach in Bedrijf op basis van selectiecriteria is toegelaten als Coach in Bedrijf-coach.
Coachee: de natuurlijke persoon c.q. personen, die in het kader van hun professionele activiteiten bij Opdrachtgever deelnemen aan een coaching traject op enigerlei wijze en als zodanig werkzaam zijn ten behoeve van Opdrachtgever.
Trainer: de aan Coach in Bedrijf verbonden Trainer, die als zodanig door Coach in Bedrijf op basis van selectiecriteria is toegelaten als Coach in Bedrijf-Trainer.

ARTIKEL 3 – AANBIEDINGEN; TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
Alle aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Overeenkomsten komen pas tot stand na ondertekening van de offerte door Opdrachtnemer dan wel nadat partijen een schriftelijke Overeenkomst hebben gesloten, dan wel bij gebreke daarvan op het tijdstip dat Opdrachtnemer tot uitvoering van enige Overeenkomst is overgegaan, zulks ter beoordeling van Opdrachtnemer.
Opdrachtgever is verplicht de schriftelijke offerte op juistheid en volledigheid te controleren. Indien het vermelde in de offerte van Opdrachtnemer naar het oordeel van de Opdrachtgever afwijkt van de beoogde, te verlenen Diensten respectievelijk verstrekte opdracht, dient Opdrachtgever bij schriftelijke opdrachtverlening daarop expliciet te reageren respectievelijk binnen vijf dagen na ontvangst van de offerte schriftelijk te reageren, bij gebreke waarvan de afspraken conform aanbieding c.q. de offerte als juist en bindend wordt beschouwd.

ARTIKEL 4 – WIJZE UITVOERING OVEREENKOMST
Opdrachtnemer zal zich inspannen om de Diensten naar beste inzicht en vermogen en conform de eisen van de gebruikelijke professionaliteit en expertise binnen het betreffende werkveld uit te voeren. Gezien de aard van de dienstverlening van Opdrachtnemer is er sprake van een inspanningsverplichting, voor zover het gaat om de te leveren diensten en daarmee verband houdende werkzaamheden uit hoofde van de uitgevoerde coaching trajecten.
Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk – in het kader van de eigen exploitatie en activiteiten – voor de wijze, waarop hij gebruikmaakt van de door Opdrachtnemer verstrekte diensten en adviezen.
Opdrachtgever zal volledige medewerking verlenen aan de uitvoering van de werkzaamheden en desgewenst aan Opdrachtnemer ter beschikking stellen, wat benodigd is. Dit kan betrekking hebben op menskracht, documentatie, gegevens en aanwezige faciliteiten in materiële en ruimtelijke zin.
Indien Opdrachtgever de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer verstrekt, is Opdrachtnemer gerechtigd tot opschorting van de uitvoering van de Diensten en eventueel in aantoonbare gevallen de daaruit voortvloeiende financiële consequenties volgens de gebruikelijke tarieven in rekening te brengen aan Opdrachtgever.
Indien een specifieke termijn is overeengekomen in relatie tot de door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren Diensten, wordt dit niet beschouwd als een fatale termijn, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Als gevolg daarvan is er geen sprake van een toerekenbare tekortkoming van de zijde van Opdrachtnemer, indien de overeengekomen termijn wordt overschreden, waarbij partijen echter in nader overleg een nadere termijn zullen overeenkomen voor afronding en voltooiing van de Diensten.

ARTIKEL 5 – PRIJZEN; BETALING
Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld, zijn de overeengekomen prijzen exclusief BTW en/of belastingen, reis- of andere onkosten, heffingen, verzekeringen, kosten van rapportering, etc. Niet overeengekomen, extra werkzaamheden, noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst kunnen separaat worden doorberekend. De door Opdrachtgever verschuldigde prijs is niet afhankelijk van de uitkomsten en/of het resultaat van de verleende opdracht.
Facturen van Opdrachtnemer dienen binnen veertien dagen na factuurdatum voldaan te worden. Betaling dient zonder aftrek, korting of schuldverrekening te geschieden. Ingeval van niet tijdige betaling is Opdrachtgever na de vervaldatum zonder nadere ingebrekestelling de wettelijke handelsrente verschuldigd tot de datum van algehele voldoening.
Buitengerechtelijke incassokosten kunnen aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht na het verstrijken van de geldende betalingstermijn. De buitengerechtelijke incassokosten worden minimaal gesteld op 15% van het uitstaande, verschuldigde bedrag met een minimum van € 150,– exclusief BTW.
Opdrachtnemer is gerechtigd om Opdrachtgever op voorhand een voorschotnota te laten voldoen, dan wel hele of gedeeltelijke vooruitbetaling van het verschuldigde te vorderen.
Opdrachtnemer is gerechtigd om jaarlijks met ingang van 1 januari van een volgend jaar de overeengekomen prijzen c.q. honoraria aan te passen door middel van toepassing van de prijsindex CPI alle huishoudens.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de continuering van werkzaamheden en diensten op te schorten en/of zekerheid in enige vorm te verlangen, ingeval Opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, zonder dat Opdrachtnemer tot enige schadevergoeding gehouden is.
Na het verstrijken van de overeengekomen betalingstermijn en het verstrijken van een eerste aanmaningstermijn op basis van een door Opdrachtnemer verstuurde aanmaning, zal Opdrachtgever in verzuim zijn.

ARTIKEL 6 – (INTELLECTUELE) EIGENDOM
Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen behoudt Opdrachtnemer zich alle rechten voor met betrekking tot de door hem aan Opdrachtgever c.q. Coachee verstrekte informatie, gegevens en documentatie c.q. materiaal. Het is Opdrachtgever, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, niet toegestaan deze gegevens, c.q. dit materiaal te verveelvoudigen, te openbaren, te exploiteren, dan wel op enigerlei wijze aan derden ter beschikking te stellen.
Opdrachtnemer is gerechtigd om de in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst verkregen knowhow voor andere doeleinden professioneel te gebruiken, vooropgesteld dat Opdrachtnemer er te allen tijde van af zal zien om informatie, welke tot personen herleidbaar is, aan derden ter kennis te stellen.

ARTIKEL 7 – RECLAME
Reclames met betrekking tot de uitvoering van de Overeenkomst en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen veertien dagen na afronding van de (deel) Overeenkomst respectievelijk de datum van dagtekening van de factuur te geschieden, bij gebreke waarvan de wijze van uitvoering van de Overeenkomst en/of de inhoud van de factuur geacht wordt geaccepteerd te zijn door Opdrachtgever. Reclames schorten de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever niet op.

ARTIKEL 8 – GEHEIMHOUDING/PRIVACY
Door Opdrachtnemer c.q. de Coach verkregen informatie in het kader van uitgevoerde coaching trajecten met Coachee(s) zullen als strikt vertrouwelijk worden beschouwd. Opdrachtnemer verplicht zich een dergelijke verplichting ook aan de door haar ingeschakelde Coaches op te leggen.
Voor Opdrachtnemer c.q. door haar ingeschakelde Coaches zullen in het kader van uit te voeren overeenkomsten verkregen gegevens, die tot personen herleidbaar zijn, behandelen met inachtneming van de geldende privacyregelgeving, waarbij onder meer Opdrachtnemer ervoor instaat zich onverkort te houden aan het door haar gehanteerde Privacy statement.

ARTIKEL 9 – AANSPRAKELIJKHEID
Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen, die van een professionele dienstverlener kan worden verwacht. Opdrachtnemer verplicht zich deze verplichting onverkort van toepassing te verklaren op de afspraken, die zij maakt met de door haar ingeschakelde Coaches.
Indien Opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door de toerekenbare niet- nakoming van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer voor de direct daaruit voortvloeiende schade aansprakelijk, echter te allen tijde tot maximaal van het bedrag van de voor (het desbetreffende onderdeel van) de Diensten overeengekomen prijs, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer.
De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is ten allen tijde beperkt tot het bedrag dat eventueel op basis van de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer in een gegeven geval wordt uitgekeerd.
Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor door Opdrachtgever geleden gevolgschade, gederfde winst, dan wel schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie, een en ander behoudens opzet of grove schuld.
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden uit hoofde van de door deze derden geleden schade voortvloeiend uit de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
De vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever – uit welken hoofde ook – jegens Opdrachtnemer verjaren na één jaar na het moment, waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Alle situaties van overmacht ontslaan Opdrachtnemer van enige verplichting tot nakoming van de Overeenkomst , zolang de betreffende verhindering blijft voortbestaan. Aanspraak op schadevergoeding in dergelijke gevallen is uitgesloten.
Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van verplichtingen van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van verplichtingen in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd.
Indien de overmacht drie maanden heeft geduurd, of indien vaststaat dat de overmacht langer dan drie maanden zal duren, zijn partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden zonder toepassing van enige opzegtermijn en zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding.

ARTIKEL 10 – ANNULERING OF VERPLAATSING
Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke instemming door Opdrachtnemer, is Opdrachtgever niet gerechtigd de Overeenkomst tussentijds op te zeggen c.q. te annuleren. Een verzoek tot annulering c.q. tussentijdse beëindiging dient schriftelijk te worden ingediend door Opdrachtgever.
Opdrachtnemer zal zijn toestemming niet op onredelijke gronden weigeren, mits door Opdrachtgever in redelijke mate wordt ingestaan voor vergoeding van de gederfde inkomsten.
Annulering coachtraject door Opdrachtgever of Coachee
Uitgangspunten voor eventuele vergoedingen bij annulering van een coachtraject zijn:

  • meer dan een maand van tevoren: 25% van de overeengekomen vergoeding
  • korter dan een maand voor aanvang van de diensten/werkzaamheden: 50% van de overeengekomen vergoeding
  • tijdens de uitvoering van de levering van diensten en/of werkzaamheden: 100% van de overeengekomen vergoeding.
    Ten aanzien van de annulering van een specifiek coachgesprek door de Coachee, dient deze annulering schriftelijk tenminste 48 uur voorafgaand aan het betreffende gesprek te geschieden onder specificatie van een geldige reden en zal dit coachgesprek op een later tijdstip ingevuld worden, onverlet de verschuldigdheid van de overeengekomen vergoeding tussen partijen.

Annulering of verplaatsing van training door Opdrachtgever

  1. Indien Opdrachtgever meer dan 30 dagen voor aanvang van de training annuleert wordt een bedrag van 25% van de overeengekomen vergoeding in rekening gebracht. Als de training tussen de 30 dagen en 14 dagen voor aanvang wordt geannuleerd, wordt een bedrag van 50% van de overeengekomen vergoeding in rekening gebracht. Als de annulering korter dan 14 dagen voor aanvang van de training plaatsvindt wordt de totale overeengekomen vergoeding in rekening gebracht.
  2. Indien de Opdrachtgever meer dan 30 dagen voor aanvang de training verplaatst wordt er geen vergoeding in rekening gebracht. Bij verplaatsing tussen de 30 dagen en 14 dagen voor aanvang van de training wordt een bedrag van 25% van de vergoeding in rekening gebracht. Bij verplaatsing tussen de 14 en 7 dagen voor aanvang van de training wordt een bedrag van 50% van de vergoeding in rekening gebracht. Bij verplaatsing korter dan 7 dagen voor aanvang van de training wordt de volledige overeengekomen vergoeding in rekening gebracht.

ARTIKEL 11 – BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met voldoening van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, terwijl een schriftelijke ingebrekestelling niet tot herstel heeft geleid binnen redelijke termijn, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang rechtsgeldig te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving.
Iedere Partij is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang rechtsgeldig te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving, ingeval de andere partij failleert, in surseance van betaling komt te verkeren, geliquideerd wordt, dan wel op een aanmerkelijk deel van haar vermogen beslag wordt gelegd, dat niet binnen zestig dagen is opgeheven.

ARTIKEL 12 – TOEPASSELIJK RECHT; BEVOEGDE RECHTER
Op alle rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, worden bij uitsluiting berecht door de bevoegde rechter in de plaats van statutaire vestiging van Opdrachtnemer. Behoudens indien Opdrachtnemer als eisende of verzoekende partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van Opdrachtgever.
………………………..
(versie december 2023)